Sosiaalisen median sisällöntuottajat eli bloggaajat, tubettajat ja instagrammaajat sekä heidän kanssaan toimivat yritykset ovat koonneet yhteisen eettisen koodiston helpottamaan kaupallista sisältöyhteistyötä. PING Ethics -koodistoa ovat olleet tekemässä myös alan järjestöt IAB, MARK, MTL sekä Viesti ry. Koodisto otetaan käyttöön huomenna perjantaina PING Helsinki –
PING Ethics -koodiston tavoite on luoda yhteiset pelisäännöt koko sisältömarkkinoinnin alalle ja auttaa käyttäjiään avoimeen, luottamukselliseen ja tulokselliseen yhteistyöhön, jossa on huomioitu sekä sisällöntuottajan että yrityksen näkökulma yleisöjä unohtamatta.
Koodisto kokoaa yhteen toimialaa säätelevät lait ja ohjeistukset, jotka ovat  erityisesti monelle yksityishenkilöinä toimivalle sisällöntuottajalle liian vieraita. Koodisto tarjoaa esimerkkejä sisältöyhteistyön oikeanlaiseen merkitsemiseen blogeissa, Instagram-tilillä tai YouTube-kanavalla.
– PING Helsinki -tapahtuman tavoitteena on kehittää koko toimialaa ja luoda kasvua ja uusia mahdollisuuksia kaikille osallistujille. Vaikka toimialaa säätelee jo moni laki ja ohjeistus, ylilyöntejä sattuu edelleen. Ohjeistuksella pyrimme herättämään keskustelua alan pelisäännöistä ja muistuttamaan luottamuksen vaalimisen tärkeydestä kaikessa yhteistyössä, kertoo Aku Varamäki, yksi PING Helsinki -tapahtuman perustajista.
Kaupallisen yhteistyön haasteet ovat vuosien varrella tulleet tutuiksi myös bloggaaja Demi Aulokselle.
– PING Ethics -koodisto luo raameja hinnoitteluun, mittaamiseen, avoimuuteen ja moneen muuhun kaupallisen yhteistyön kysymykseen. Tärkeää on myös saada  selkeät linjat yleisimpiin moraalikysymyksiin, joihin tässä työssä väistämättä törmää. Sitoutumalla PING Ethics -koodistoon haluan osoittaa olevani ammattimainen ja vastuullinen tekijä, Aulos iloitsee.
PING Ethics -koodiston voivat allekirjoittaa niin sisällöntuottajat kuin yritysten markkinointi- ja viestintäpäättäjät osoitteessa pingethics.fi. Yksi PING Ethicsin allekirjoittajista on Soneran ulkoisen viestinnän kehittämisestä vastaava Janne Kaijärvi.
- Meille Sonerassa on itsestään selvää, että sisältöyhteistyön täytyy olla läpinäkyvää ja avointa. Maksamme työn tekijälle myös reilun korvauksen. Haluamme hyödyntää hyviä sisältöjä ja olla suunnannäyttäjiä avoimen sisältöyhteistyön tekemisessä, sillä se luo toimintaedellytyksiä koko toimialalle. Koodisto luo hyvät yhteiset raamit toiminnalle bloggaajien ja muiden sisällöntuottajien kanssa, Kaijärvi sanoo.
PING Ethics -koodiston rakentamisessa ovat olleet mukana seuraavat PING Helsingin kumppaniyritykset A-lehdet, Blogirinki Media, Instamarkkinointi, Manifesto, Meltwater, Retkipaikka, Splay, Toinen Phd, Töttöröö, United Screens, Eckerö Line, Fazer, F-Secure,  IKEA, KLOK, Speakers Forum, ThingLink, Lataamo sekä tapahtuman pääyhteistyökumppani Sonera.
Lisätiedot:
Aku Varamäki
PING Helsinki -tapahtuman co-founder
Puh. 0400 342234
aku@enthusiast.fi
www.pingethics.fi
Allekirjoita PING Ethics täällä!
***
Pohjois-Euroopan suurin sisältömarkkinoinnin tapahtuma PING Helsinki yhdistää bloggaajat, tubettajat, instaajat ja muut someilmiöiden luojat sekä markkinoinnin ammattilaiset päiväksi saman katon alle. Sisällöntuottajat ja sisältömarkkinoinnin parissa työskentelevät yritysten edustajat kokoontuvat yhdessä oppimaan, inspiroitumaan ja tekemään bisnestä 13.5.2016 Långvikin kokous- ja kylpylähotelliin Kirkkonummelle. Nyt toista kertaa järjestettävä tapahtuma on kolminkertaistanut kokonsa niin osallistujien kuin seuraajamäärien osalta.
@pinghelsinki #pinghelsinki